Anthony de Mello
2005.12.09. 13:39
Anthony de Mello Bombayben szletett 1931-ben. Mg nincs egszen 16 ves, mikor felveszik a Jzus Trsasgba. Az elljrk a tehetsges fit a novicitus elvgzse utn Barcelnba kldtk filozfit tanulni. A teolgiai kpzs mellett Chicagban pszicholgit, a rmai Gergely Egyetemen pedig lelkisgi teolgit is tanult. Mindenki arra szmtott, hogy most a rendi fiatalok lelkivezetje lesz. Ehelyett a shirpuri misszis llomsra kerlt, mert mint ksbb kiderlt, a misszi volt minden vgya. Nem sokig maradhatott azonban ott, mert Vinayalayba kellett mennie, hogy most mr tnyleg a fiatalokkal foglalkozzk.
Ekkor mr keresett lelkigyakorlat-ad, s nemcsak Indiban, hanem az egsz vilgon. Erejt s idejt arra irnytotta, hogy olyanokkal foglalkozzk, akiknek nagy befolysuk van az egyhzban: elljrk, fiatalok neveli, st, mg pspkk is jttek hozz. gy kerlt hamarosan a punai Sadhana Lelkisgi Intzetbe, ahol lelkivezetket kpeztek az indiai jezsuita provincik rszre. Az intzet azonban hamarosan megnyitotta kapuit ms szerzetesek eltt is. Kzben de Mello atya jrta vilgot, hol lelkigyakorlatot tartott, hol eladsokat adott. Knyveit tbb tucat nyelvre lefordtottk, a Test s llek imja magyarul is megjelent.
1987 mjus vgn New Yorkba utazott, hogy az USA 14 vrosban, majd Kanadban konferenciasorozatot adjon az imrl s a lelkigyakorlatokrl. Jnius 2-n reggel azonban, szvroham kvetkeztben, halva talltk New Yorkban, szobja padljn. Mindssze 56 ves volt.

A Mester gyakran emlkeztette tantvnyait, hogy a szentsg a szpsghez hasonlan csak akkor hiteles, ha az ember nincs annak tudatban. Szerette idzni a kvetkez versikt: Kivirul, mert kivirul, a rzsa: Nem krdezi, hogy mirt, nem is illegeti magt, hogy szememet magra vonja.

S a kvetkez mondst is: "A szent csak addig szent, amg nem tudja, hogy az."

Egy asszonynak, aki a vgzete ellen panaszkodott, ezt vlaszolta a Mester: – Te alaktod a vgzetedet. – De arrl nem n tehetek, hogy nnek szlettem. – Hogy valaki nnek szletik, az nem a vgzet. Az a sors. A vgzet az, hogy hogyan fogadod el ni mivoltodat, s mit hozol ki belle.

– Te roppant bszke vagy az intelligencidra – szlt a Mester az egyik tantvnyhoz. Olyan vagy, mint az az eltlt, aki bszke a brtncelljnak nagysgra.

A hamiskrtys gy szlt egyszer a Mesterhez: – Krtyzs kzben tegnap rajtakaptak, hogy csaltam, ht jl elvertek, s kidobtak az ablakon. Mit tancsolsz, mit tegyek? A Mester mlyen az ember szembe nzett, s azt mondta: – Ha n a helyedben lennk, mostantl fogva csak a fldszinten jtszank. Ez aztn felbolydtotta a tantvnyokat. Azt krdeztk, illetve kveteltk: – Mirt nem mondtad neki, hogy ne csaljon tbbet? – Mert tudtam, hogy gysem brn megllni – hangzott a Mester egyszer s mly rtelm magyarzata.

A fiatal tantvny esznek akkora hre volt, hogy a tudsok a vilg minden tjrl a csodjra jrtak, s tancsot krtek tle. Amikor az uralkodnak egy tancsadra volt szksge, elment a Mesterhez, s megkrdezte: – Mondd, a fiatalember tnyleg annyit tud, mint ahogy lltjk rla? – Az igazat megvallva – mondta a Mester knyszeredetten –, a fi annyit olvas, hogy fogalmam sincs, mikor lenne ideje arra, hogy tudjon is valamit.

A tantvnynak, aki llandan panaszkodott msokra, azt mondta a Mester: - Ha bkt akarsz, keresd a vltozst magadban, s ne msokban. Knnyebb a lbadat vdeni egy szandllal, mint sznyeggel bortani az egsz fldet.

- Hogyan lehetnk szabad?
- Tall ki, hogy ki ktztt meg? - felelte a Mester.
Egy ht mlva visszajtt a tantvny, s gy szlt:
- De senki sem ktztt meg.
- Akkor mirt akarsz felszabadulni?
Ez volt a megvilgosods pillanata, a tantvny hirtelen szabadd lett.

Mivel a Mester tantsa nem tetszett a kormnynak, kiutastottk hazjbl. A tantvnyoknak, akik azt krdeztk, hogy volt-e valaha is nosztalgija, nemmel vlaszolt.
- De az szinte embertelen, ha valakinek nem hinyzik a szlfldje - tiltakoztak a tantvnyai.
- Nem vagy tbb szmzetsben - felelte erre - ha rjssz, hogy az egsz teremts a Te otthonod.

Az llandan veszeked hzasprnak tkletes megoldst ajnlott a Mester.
- Hagyjatok fel azzal, hogy jogknt kveteljtek azt, amit szvessgknt is krhettek!
A veszekeds azonnal megsznt.

A tantvnyok arrl vitatkoztak igen hevesen, hogy mi az emberi szenveds oka. Nmelyik gy vlte, hogy az nzsbl szrmazik, msok szerint a tvhitbl. Voltak, akik azt gondoltk, hogy azrt szenvednk, mert kptelenek vagyunk megklnbztetni a valsgot a kpzeletbelitl. Amikor a Mester tancst krtk, ezt mondta:
- Minden szenveds abbl ered, hogy nem tudunk egyedl s csendben lenni.
Egy ember keresztl-kasul utazta a vilgot, csakhogy szemlyesen meggyzdhessen a Mester hrnek valdisgrl. - Milyen csodt tett a Mestered? - krdezte az egyik tantvnytl. - Nos, vannak csodk s csodk. Nlatok azt tekintik csodnak, ha Isten teljesti valakinek az akaratt. Nlunk az a csoda, ha valaki teljesti Isten akaratt.

A Mester a folyparton stlt nhny tantvnyval. - Ltjtok, hogy a halak hogyan fickndoznak kedvk szerint. Ez az, amit igazn szeretnek. Egy idegen is meghallotta ezt a megjegyzst, s gy szlt: - Honnan tudod, hogy mit szeretnek a halak? Te nem vagy hal. A tantvnyok oktalansgnak vltk az idegen szavait. A Mester pedig mosolygott, mert gy vlte, hogy ez egy btor, kutat szellem ember. Kedvesen vlaszolt: - S te, bartom honnan tudod, hogy n nem vagyok hal? Te nem vagy n. A tantvnyok nevettek, mert azt hittk, hogy ez egy jl megrdemelt rendreutasts volt. Csak az idegen hkkent meg a vlasz mlysgn. Egsz nap ezen gondolkodott, mg vgl estre kelve, a kolostorba ment, s gy szlt: - Taln nem is klnbzl annyira a halaktl, mint ahogy gondoltam. De n sem tled.

A mlt szzadban egy amerikai turista felkereste a hres, lengyel szrmazs zsid rabbit, Hofetz Chaimot, s nagyon elcsodlkozott, amikor ltta, hogy a rabbi laksa csak egy egyszer szoba tele knyvekkel. Egy asztalon s egy padon kvl semmi ms btor nem volt benne. - Rabbi, hol vannak a btoraid ? - krdezte az amerikai turista. - A tieid hol vannak ? - krdezte vissza a rabbi. - Hogy hol vannak az n btoraim? De ht n csak ltogat vagyok, csak tutazban vagyok itt - vlaszolta az amerikai. - n is - mondta a rabbi.

Ha valaki mlyebb bels letet l, az egyszerbb klssgekhez vezet. Az egyszer let azonban, sajnos, nem hoz szksgszeren mlysget magval.

A Mester allergis volt az ideolgikra. - Az idek hborjban - mondta - az emberek az ldozatok. Ksbb mg kiegsztette: -Az emberek pnzrt s hatalomrt is lnek. De a legkegyetlenebb gyilkosok mgis azok, akik a sajt gondolataikrt lnek.

Valaki megkrdezte a Mestertl, hogy hisz-e a szerencsben.
- - Termszetesen - vlaszolta az huncut mosollyal a szemben. - Klnben hogyan magyarznnk meg azoknak a szerencsjt, akiket nem szeretnk?

A Mester gy szlt az zletemberhez: – Ahogy a hal elpusztul a szrazfldn, gy pusztulsz el te is, amikor belegabalyodsz a vilg dolgaiba. A halnak vissza kell trnie a vzbe, neked pedig a magnyba. Az zletember megrmlt. – Fel kell adnom az zletemet, s kolostorba kell vonulnom? – Nem, nem. Tartsd meg az zletedet, s trj vissza a szvedbe.

- Szerintetek melyik a legfontosabb vallsi krds? - krdezte egy nap a mester. Sok feleletet kapott: - Van-e Isten? - Ki az Isten? - Hogyan juthatunk el Istenhez? - Van-e let a hall utn? - Nem - mondta a Mester -, a legfontosabb krds a kvetkez: ki vagyok n?
A tantvnyok jobban megrtettk, hogy mire utalt, amikor fltani voltak a Mester s egy prdiktor beszlgetsnek. - Szerinted, ha meghalsz, akkor a lelked a mennybe megy? - Igen - vlaszolt a prdiktor. - s a tested a srba kerl? - Igen. - s, ha szabad krdeznem, te hol leszel?

- Mikor nyerem el a megvilgosodott llapotot? - Amikor majd ltsz - mondta a Mester. - Mit kell ltnom? - Fkat, virgokat, a holdat s a csillagokat. - Deht ezeket mindennap ltom. - Nem. Amiket ltsz, azok papr fk, papr virgok, papr holdak s papr csillagok. Mert nem a valsgban lsz, hanem a szavaidban s a gondolataidban. Radsul mg kedvesen ezt is hozztette: - Sajnos, papr letet lsz, s a hallod is csak papr hall lesz.

gy szlt a fakpnl hagyott szeret: – Egyszer mr meggettem magamat. Soha tbb nem leszek szerelmes. – Olyan vagy – mondta a Mester –, mint az a macska, amelyik elhatrozta, hogy soha tbb nem l le, mert amikor rlt a klyhra, meggette a fenekt.

A lelki keress tvolsg nlkli utazs. Elindulsz a pillanatnyi helyedtl oda, ahol mindig is voltl. A tudatlansgtl a felbredsig, mert csak annyi trtnik, hogy letedben elszr megpillantod, amit egsz letben lttl. Ki hallott mr arrl az svnyrl, ami nmagadhoz vezet, vagy arrl a mdszerrl, amely azz tesz, ami mindig is voltl? A lelkisg vgs soron, nem ms, mint hogy azz vlsz, ami valjban vagy.

Egy fiatalembert megszllt az Igazsg keressnek a gondolata, ezrt elhagyta csaldjt s bartait, elindult az Igazsg keressre. Keresztlutazott sok orszgon, tszelt sok cent, rengeteg hegyet megmszott, s mindent sszevetve sok nehzsg s szenveds rte. Egy nap rbredt, hogy mr hetvent ves, s mg mindig nem tallta meg a keresett Igazsgot. Szomoran elhatrozta ht, hogy felhagy a keresssel s hazamegy. Hnapokba telt, mire szlvrosba rt, hiszen mr ids volt. Amikor hazart, kinyitotta a hz kapujt - s ott tallta az Igazsgot, aki trelmesen vrt r annyi ven keresztl.

- Minden ember krlbell egyformn j vagy rossz - mondta a Mester, aki gyllte ezeknek a cmkknek a hasznlatt. - Hogyan helyezhetsz egy szentet a bnssel azonos szintre? - tiltakozott az egyik tantvny. - Mert mindenki egyforma tvolsgra van a naptl. Cskkenti-e valjban a tvolsgot az, ha egy felhkarcol tetejn lsz?

- Mirt boldog itt mindenki rajtam kvl? - Mert megtanultk, hogy mindentt felfedezzk a jsgot s a szpsget. - De mirt nem ltok n mindentt jsgot s szpsget? - Mert amit nem ltsz magadban, azt rajtad kvl sem lthatod.

Az emberek nem akarjk feladni fltkenykedseiket s szorongsaikat, megbntottsgukat s bntudatukat, mert ezek a negatv rzelmek biztostjk szmukra a "tzet", azt az rzst, hogy lnek - mondta a Mester.
Ezt a kvetkez trtnettel szemlltette: A helyi posts kerkprjval keresztlvgott a rten. Krlbell a kzepn lehetett, amikor egy bika megpillantotta s zbe vette. A szerencstlen frfi pp hogy csak elrte a kertst. - Majdnem elkapott - mondta a Mester, aki tanja volt az esetnek. - Majdnem - mondta az ids ember szuszogva - majdnem elkap minden alkalommal.

- Ltezik-e trsadalmi felszabaduls?
- Persze, hogy ltezik - vlaszolta a Mester.
- Hogyan rnd azt le?
- Felszabaduls az all az rzs all, hogy a hordhoz kell tartoznod.

A Mester vidm hangulatban volt, a tantvnyok pedig kvncsiskodtak. Azt akartk tudni, hogy volt-e valaha is lehangolt, levert.
Volt.
Akkor meg azt akartk tudni, hogy igaz-e az, hogy llandan boldognak ltszott.
Igaz volt.
Ezek utn mr csak mindennek a titkt szerettk volna tudni.
- Ez a titka - vlaszolta -: minden annyira j vagy rossz, amennyire mi annak tartjuk.

Mindenkinek legnagyobb mulatra a Mester ltszlag egyltaln nem trdtt a fiatalok vallsos nevelsvel. Amikor az okt krdeztk, ezt mondta: - Adjatok nekik vdoltst fiatal korukban, s megakadlyozztok, hogy felnttknt megragadhassk a valsgot.

A Mester egyszer megemltette, hogy egy hindu elkpzels szerint az egsz teremts "leela", Isten jtka, a vilgegyetem pedig az jtsztere. A Mester szerint a lelkisg clja nem ms, mint az, hogy az egsz letet jtkk tegyk.
Ez tlsgosan komolytalannak tnt egy szigoran erklcss ltogat szmra.
- Akkor a munknak mr semmi helye nincs az letben? - Dehogynem. De a munkdat csak akkor itatja t a lelkisg, ha jtkk alaktod.

Egy regember azt mondta, hogy letben csak egyszer panaszkodott - amikor fzott a lba, s nem volt pnze cipre. Akkor azonban ltott egy boldog embert, akinek nem volt lba. Sosem panaszkodott tbb.

- Rettenetesen szksgem van egy kis segtsgre, msklnben megbolondulok. Egyetlen szobban lnk: a felesgem, a gyerekeim, meg az apsom s anysom. Az idegeink kikszltek, egymssal vltznk. A szobnk maga a pokol. - Meggred, hogy megteszed, akrmit is mondok neked? - krdezte a Mester. - Eskszm brmit megteszek. - Jl van. Hny llatotok van? - Egy tehennk, egy kecsknk s hat tykunk. - Tartsd benn azokat is a szobban, ahol laktok. Aztn egy ht mlva gyere vissza. A tantvny megrmlt. De mivel meggrte a Mesternek, hogy engedelmeskedik, bevitte az llatokat is. Egy ht mlva nyomorultan s sirnkozva trt vissza. - Idegroncs vagyok. A kosz! A bz! A zaj! Az rltsg hatrn vagyunk mindannyian. - Menj haza - mondta a Mester -, s tedd ki az llatokat. Az ember egsz ton rohant hazafel. Msnap rmtl csillog szemmel jtt vissza. - Mily gynyr az let! Az llatok kint vannak. A szobnk maga a mennyorszg, olyan csendes, tiszta s tgas!

- Ki a boldog ember?
- Az, akinek se anyagi forrsai sem ms lehetsgei nincsenek, st mg remnye sincs rjuk, s nem is kvnja ket - vlaszolta a Mester.

Annak a nnek, aki amiatt panaszkodott, hogy a gazdagsg nem tette t boldogg, azt mondta a Mester: - gy beszlsz, mintha a knyelem s a komfort tartozka lenne a boldogsgnak; holott ahhoz, hogy valban boldog lgy, kedvesem, csupn arra van szksged, hogy lelkesedni tudj valamirt.

A Mester sohasem erltette a fejldst, hanem hagyta, hogy mindenki a sajt teme szerint haladjon. A kvetkez kis trtnettel magyarzta ezt meg:
"Valaki egyszer szrevett egy pillangt, amint ppen a bbjbl prblt kimszni. Az illet a folyamatot tl lassnak tallta, ezrt gyengden lehelni kezdte a lepkt. A meleg fuvallat fel is gyorstotta a folyamatot. De ami kibjt a bbbl, az nem lepke lett, hanem egy sztroncsolt szrny lny."
- A nvekedsi folyamatot - vonta le a kvetkeztetst a Mester - nem lehet felgyorstani. Csak azt rjk
- el, hogy tnkretesszk.

Ezt krdezte egy kibrndult ltogat:
- Mirt nem termett gymlcst az ittltem?
- Taln azrt - vlaszolta jindulatan a Mester -, mert nem volt elg merszed megrzni a ft.

- Hogy segtene a lelkisg egy ilyen vilgi emberen, mint n? - krdezte az zletember.
- gy, hogy mg nagyobb lenne a vagyonod - vlaszolt a Mester.
- Hogyan?
- Azltal, hogy megtantana kevesebbet kvnni.

A Mester nagyon tudott kritizlni, ha gy gondolta, hogy helynval a brlat. Ugyanakkor dorglsai miatt - ltalnos csodlkozsra - senki sem neheztelt meg r. Amikor egyszer efell krdeztk, gy vlaszolt:
- Minden azon mlik, hogy hogyan csinljuk. Az emberek olyanok, mint a virgok: a lgyan hull harmatra nyitottak s befogadjk, de a szakad estl bezrulnak.

Egy utaz gy szlt az egyik tantvnyhoz: - Messzirl jttem ide, hogy hallgassam a Mestert, de meglehetsen szokvnyosnak talltam a beszdjt. - Ne a szavaira figyelj, hanem az zenetre. - Hogyan lehet azt kiszrni? - Ragadd meg az egyik mondatt, s rzd addig, amg az sszes sz le nem esik rla. Ami megmarad, az lngra lobbantja a szvedet.

A Mestert mr letben legendk veztk. Azt tartottk, hogy egyszer Isten is tancsrt fordult hozz: - Bjcskzni akarok az emberekkel. Megkrdeztem az angyalaimat, hogy szerintk melyik a legjobb bvhely. Volt, aki azt mondta, hogy az cen feneke. Msok a legmagasabb hegycscsot ajnlottk. Megint msok a hold tls oldalt vagy egy tvoli csillagot. Te mit ajnlasz? - Rejtzz el az emberi szvben - vlaszolt a Mester. - Az lesz az utols hely, ahol keresni fognak.

- Szakts teljesen a mltaddal, s elnyered a megvilgosodst - mondta a Mester. - n fokozatosan szaktok a mltammal. - A nvekeds fokozatosan trtnik, de a amegvilgosods egy pillanat mve. Ksbb mg hozztette: - Vegyk pldul az ugrst. A szakadkon nem juthatsz t kis szkkensekkel.

Csak a leglesebb szem fedezhetett fel valami klnset a Mesteren. Megijedt, elszomorodott, ha a krlmnyek gy hoztk. Tudott nevetni, srni vagy dhngeni. Szerette a j teleket, nem zrkzott el egy italtl, st ketttl sem, s az is kztudott volt rla, hogy megfordult egy-egy csinos n utn. Amikor egy utaz azt panaszolta fel, hogy a Mester nem "szent ember", az egyik tantvny helyreigaztotta:
- Ms az, ha egy ember szent, s egszen ms az, hogy gy viselkedjen, hogy neked is annak tnjn.

A tantvnyok, akik azt akartk tudni a Mestertl, hogy mifle meditcit vgez reggelenknt a kertben, gy vlaszolt: - Amikor figyelmesen nzem a rzsabokrot, akkor teljes virgzsban ltom. - Mirt kell valakinek figyelmesen nznie, hogy lssa a rzsabokrot? - krdeztk. - Mert msklnben nem a rzsabokrot ltja az ember, hanem a sajt elre gyrtott gondolatt a bokorrl.

A Mester csak nevetett azokon a tantvnyain, akik vg nlkli fontolgatsokba merltek, mieltt elhatroztak valamit. gy fogalmazott: - Azok az emberek, akik teljesen vgiggondolnak mindent, mieltt egyet is lpnnek, egsz letket fl lbon tltik.

"Brmi legyen is a kincsed, gy tartsd a markodban, mintha vizet tartanl. Mert ha megszortod,eltnik. Ha kisajttod,tnkreteszed. Tartsd szabadon, s rkre a tied marad."

|